ΕΙΔΙΚΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ
Η ειδική γλωσσική διαταραχή (ΕΓΔ) είναι μια επικοινωνιακή διαταραχή που παρεμποδίζει την ανάπτυξη των γλωσσικών και αντιληπτικών δεξιοτήτων σε παιδιά τυπικής ανάπτυξης, που δεν εμφανίζουν κάποια άλλη παθογένεια . Συνήθως, οι δυσκολίες που εμφανίζονται, διαχωρίζονται σε εκφραστικού ή αντιληπτικού τύπου.
Η ΕΓΔ μπορεί να επηρεάσει την ομιλία, την ακουστική κατανόηση, την ανάγνωση και τη γραφή.
Είναι μια από τις πιο συχνές διαταραχές και εμφανίζεται στο 7-8% σε παιδιά νηπιακής ηλικίας.
Τα αίτια εμφάνισης της παραμένουν ακόμα άγνωστα και η διάγνωση απαιτεί αξιολόγηση από διεπιστημονική ομάδα για να διερευνηθούν όλοι οι τομείς γλωσσικών και νοητικών ικανοτήτων, συναισθηματικής ανάπτυξης και ταυτόχρονα να αποκλειστούν ιατρικά αίτια, όπως δυσκολίες στην ακοή, την όραση και νευρολογικές διαταραχές.
ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ
Ένα από τα πρώτα συμπτώματα είναι η καθυστέρηση ομιλίας. Συνδυαστικά – και με την πάροδο του χρόνου- το παιδί μπορεί να παρουσιάσει δυσκολίες στην φωνολογία (αντικαταστάσεις ήχων) , στην μορφή και τη σύνταξη των λέξεων και των προτάσεων.
Συχνά παρατηρείται δυσχέρεια στην κατανόηση εντολών, φτωχή περιγραφή και αφήγηση. Εξελικτικά σε μαθησιακό επίπεδο, συχνά παρατηρούνται ελλείμματα στον προφορικό και γραπτό λόγο, στην ανάγνωση και στην οργάνωση πλαισίου.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Η πρώιμη αξιολόγηση και παρέμβαση είναι ιδιαίτερα σημαντική.
Η δημιουργία ενός θεραπευτικού πλάνου προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε παιδιού είναι απαραίτητη, προκειμένου να ενισχυθούν ταυτόχρονα όλες οι δεξιότητες και να αποφευχθούν δυσκολίες σε εκφραστικό, αντιληπτικό, μαθησιακό αλλά και συναισθηματικό επίπεδο.